Lounaisessa Etelä-Koreassa sijaitsee Muanin kansainvälinen lentokenttä. Kenttä on melko tuore, sillä se oli avattu käyttöön vasta vuoden 2007 lopulla. Se oli korvannut läheisen Mokpon lentokentän, ja myöhemmin sen on tarkoitus toimia korvaavana kenttänä myös läheiselle Gwangjun lentokentälle.
Äskettäin kentällä oli kuitenkin tapahtunut suuronnettomuus. Viime Jeesuksen vuonna 2024 joulukuun 29. päivänä Thaimaan Suvarnabhumin lentokentältä lähteneen Jeju Air -lentoyhtiön lennon 2216 Boeing 737-800 -matkustajalentokone oli lähestymässä kenttää, kun siihen osui isompi joukko lintuja. Toinen moottoreista meni siinä rytäkässä pois pelistä.
Ilmeisesti ohjaamon ääninauhuri sekä lentoarvotallennin olivat lakanneet
toimimasta jo neljä minuuttia ennen pakkolaskua. Tämä kertoo siitä,
että koneen sähköiset järjestelmät olivat lakanneet toimimasta toisen
moottoreista tuhouduttua. Ja mitä ilmeisimmin tässä koneyksilössä ei
ollut käytössä apuvirtalähdettä, jonka olisi voinut käynnistää
moottorivian iskettyä.
Lentäjät lähettivät mayday-hätätilailmoituksen radiolla, tekivät ylösvedon ja saivat hätätilan vuoksi lennonjohdolta luvan laskeutua kiitotielle etelä-pohjoissuunnassa, joka ei ollut normaali laskeutumissuunta. Toisen laskeutumisyrityksen yhteydessä laskutelineet eivät kuitenkaan tulleet ulos. Ilmeisesti lentäjillä ei ollut aikaa myöskään laskea painovoimaisesti toimivan varajärjestelmän avulla laskutelineitä ennen kuin oli pakko tulla laskuun.
Lentokone vieläpä laskeutui turhan kauas kiitotien alkupäästä, itse asiassa lähelle sen puoliväliä. Tämä on voinut johtua siitä, että kentän päälle oli muodostunut eräänlainen "ilmapatja", joka piti konetta ilmassa hiukan liian pitkään. Ilmeisesti edes laskusiivekkeitä ei ollut saatu muutetuksi laskuasentoon. Ne olisivat osaltaan hidastaneet kyytiä. Eli kone osui maahan täysin "sileänä", kuten ilmailukielessä asia ilmaistaan. Se on omituista, mutta hiukan vaikuttaa siltä kuin koneen hydrauliikkajärjestelmissäkin olisi ollut jotain vikaa. Niiden avullahan laskutelineet ja laskusiivekkeet hoituvat.
250 metrin päässä kiitotien pohjoispäästä sijaitsi betoninen "muuri", joka toimi tukena mittarilaskeutumisapujärjestelmän (ILS eli Instrument Landing System) laitteille. Kukaan johtava ajattelija ei ollut aikoinaan lentokentän rakennetta suunnitellessaan ollut voinut kuvitellakaan, että lentokone ei kykenisi pysähtymään kolme kilometriä pitkällä kiitotiellä, ja ILS ja sen muuri sijaitsi sentään vielä 250 metrin päässä kiitotien päästä, joten sen kanssa yhteen olisi todella vaikea osua laskeutuneen lentokoneen.
Kyseinen Boeing 737-800 -koneyksilö laskeutui siis ilman laskutelineitä, ja siksi kone ei voinut tehdä rengasjarrutusta. Ilmeisesti koneen toimivasta moottorista oli lentokoneen laskeuduttua ja osuttua kiitotien pintaan saatu kuitenkin päälle suihkunpoikkeutin, joka jarrutti sitten hieman menoa. Mutta kun kone tuli pintaan lähes kaksinkertaisella ylinopeudella, joka johtui siitä, ettei laskutelineitä ollut saatu alas eikä laskusiivekkeiden asentoa muutettua laskuasuun, niin ei siitä ollut riittävästi apua.
Sileäpintaisella rungolla ja ilmeisesti ilman juuri minkäänlaista kykyä jarrutukseen kone liukui ehkä noin kaksi kilometriä suoraan eteenpäin, kunnes kiitotien loppumisen jälkeen se osui suurikokoiseen betonimuuriin. Tämä oli siinä määrin jykevä, että se aiheutti koneen kaikkien 175 matkustajan sekä kuudesta henkilökunnan jäsenestä neljän kuoleman. Ainoat laskeutumisesta hengissä selvinneet olivat kaksi stuerttia, jotka olivat istuneet koneen perällä lisäpaikoilla. Lentokoneen peräosa itse asiassa irtosi törmäyksessä, mikä saattoi pelastaa stuerttien hengen. Syntynyt tulipallo törmäyksen voiman ohella tappoi kaikki muut.
Jeju Airin väitteen mukaan kyseinen koneyksilö ei ollut kärsinyt aikaisemmin mistään isommista vaurioista, mutta tietojen mukaan vuoden 2021 helmikuussa se oli kokenut vaurion sen perän osuessa maahan lentoonlähdön yhteydessä. Paikallinen ministeriö oli silloin langettanut yhtiölle yli miljoonan euron arvoisen sakon (=2,2 miljardia wonia paikallisessa valuutassa) turvallisuusmääräysten rikkomisesta.
Noin voi itse asiassa käydä, jos lähtee kiitotieltä ilmaan liian jyrkässä kulmassa. Siksi tällaisissa koneissa tapaa olla perän suunnalla pieni ulkonema, joka ottaa ensi-iskun vastaan, jos noin sattuu käymään. Tällaisen tilanteen voi kyllä aiheuttaa lentäjän virheen ohella myös kova sopivaan suuntaan puhaltava tuuli. Joskus sellaista on aiheuttanut rahtikoneissa myös väärin kiinnitetty rahti, kun koneen painopiste muuttuu vääränlaiseksi turvallisen lentämisen kannalta.
Lennon 2216 175 matkustajasta 173 oli ollut eteläkorealaisia ja kaksi thaimaalaisia.
No, tutkintaryhmä kertoo aikanaan, mihin johtopäätökseen se on tullut turmaan johtaneista syistä. Yhdysvalloista siihen osallistuvat National Transportation Safety Board, maan ilmailuhallinto Federal Aviation Administration sekä lentokoneen valmistanut Boeing | Etelä-Korean Ilmailu- ja raideliikenneonnettomuustutkintalautakunnan kanssa. Mukaan liittyi pian vielä GE Aerospace (joka on General Electricin tytäryhtiö), joka on ollut mukana lentokoneen moottorien tuotannossa.
Olin harjoittanut omia spekulaatioitani asiasta ennen tätä päivää. Tänään taas olen lukenut englanninkielisen Wikipedian artikkelia aiheesta. Mutta viime yönä päätin käydä X-Plane 12 -lentosimulaattorin avulla katsomassa itse Muanin lentokentällä, miltä se ILS-laitteilla varustettu betonimuuri oli näyttänyt. Lensin normikoneellani Beechcraft Baron 58:lla.
Lentelin kiitoten yli, mutten nähnyt mitään asiaan viittaavaa. Ei minkäänlaista muuria sopivalla kohdalla.
Seuraavaksi ryömin lentokoneellani suurin piirtein 25 solmun nopeudella kiitotietä pitkin sen eteläpäästä sen pohjoispäähän. Ja sieltä vielä jatkoin sen yli jonkin matkaa. Kyllä kolmen kilometrin pituisessa kiitotiessä olikin rullattavaa. Tein huomion, että lähempänä kiitotien toista päätä siinä oli pieni nousu, mitä ihmettelin. Ehkä se on ollut tarkoitettu estämään ILS-betonimuuriin asti ylettymistä lentokoneilta. Siis, jos tämä nousu todella on siinä kohtaa Muanin kiitotietä oikeassakin maailmassa.
Kiitotien pään jälkeen oli pystyssä yhtä sun muuta härpäkettä. Mutta kun kyseessä on lentosimulaattori eikä oikea maailma, niin huristelin hitaasti niiden lävitse aiheuttamatta niille tai omallekaan koneelleni mitään ikävää. Lopulta taisin löytää sen, mitä olin etsinyt. Mutta X-Planessa kyseinen betoni-installaatio näytti kohoavan tuskin edes yhtä korkealle kuin pienen kaksimoottoriseni renkaat. Ei ole ihan aitoa. Mutta plussaa siitä, että se ainakin sijaitsi oikealla paikalla.
Tom Kärnä
tämän blogin omistaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti