Mä olen paljon saanut vihdoin kahlattua Beechcraft Baron 58.n manuaalia X-Planen sivuilta. Olen jo lähellä sen loppua. Tosin kestää vielä hyvän aikaa ennen kuin olen todella omaksunut kaiken sen tiedon, mitä olen siitä lukenut. Ja edessä on vielä navigointilaitehärpäkkeen opiskeleminen toisesta manuaalista.
Äsken ajattelin tehdä isomman kierroksen kyseisellä konetyypillä Havaijin Ouahulla. Lensin ottaen runsaasti korkeutta Honolulun kaupungin vierestä. Jossain yli 4000 jalan korkeudessa rupesin sitten kääntämään konetta takaisin tulosuuntaan. Ajattelin laskeutua sisemmällä saarella sijaitsevalle kiitotielle.
Mutta olin ruvennut pudottamaan korkeutta liian lujaa vauhtia. Simulaattori antoi varoituksen koneen rakenteellisen kestävyyden rajan saavuttamisesta. Kuittasin asian klikkaamalla hiirellä napukkaa Ymmärrän!.
Lentokoneeni hallinta oli kuitenkin ehtinyt jo mennä vaikeaksi. Koska olin ajautunut toiselle sivulle, päätin koneen heikon hallittavuuden vuoksi laskeutua merenpuoleiselle kiitotielle. Oli turha leikkiä hengellään yrittämällä suunnistaa paljon oikeammalle, kun kone ei sille puolelle hyvin kallistunut enää.
Laskusiivekkeet ja laskutelineet olivat jo ulkona. Hieman keikkuen onnistuin laskeutumaan kiitotielle. Uusia vaurioita ei koneeseen tässä vaiheessa enää tainnut tulla. Moottoritkin säilyivät toimivina.
Koneen pysähdyttyä sammutin moottorit ja menin katsomaan koneen ulkopuolelta, miltä se näytti. Oikean siiven juuresta oli jokunen paneeli irronnut. Yksi niistä oli kuulunut laskusiivekkeeseen. Koneen alapuolelle en päässyt katsomaan.
Sanotaanko nyt näin, että oikeassa elämässä olisin tehnyt ylimääräisen laskukierroksen ennen laskeutumista. Taidan pelleillä vastuuttomasti simulaattorilla lentäessä hiukan liian usein vielä nykyäänkin.
Viime aikoina olen lisäksi useana päivänä harjoitellut pakkolaskuja.
Tom Kärnä
tämän blogin omistaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti