tiistai 2. tammikuuta 2024

Kärnä: Yritin lentää Honolulussa Boeing 747:llä kakkosmoottori sammutettuna

Sijoitin melko äsken itseni FlightGear-kotilentosimulaattoria käyttäessäni yhdelle Havaijin Oahun saaren Honolulun kaupungin kiitoradoista, sille, joka on melko lailla meren ympäröimä. Otin siellä käyttöön nelimoottorisen Boeing 747-400:n.

Käynnistin koneen moottorit. Ensin piti keksiä, miten asia saadaan tehtyä, mutta huvin ja kokemuksen kartuttamisen vuoksi otin moottorin numero 2 pois käytöstä eli sammutin sen. Otin myös käyttöön etupyörien erillisen ohjauksen ja suuntasin siitä niitä valmiiksi osoittamaan hieman oikealle. Myöskin käänsin sivuperäsintrimmiä valmiiksi jonkin verran oikealle.

Laskusiivekkeitä hieman ulos, seisontajarrut pois päältä ja jäljellä olevat kolme moottoria jylisemään.

Vedin koneen kiitoradalta ilmaan vasta vähän ennen kiitoradan loppua varmuuden vuoksi.

Vedin laskutelineet ja laskusiivekkeet sisään.

Kone otti korkeutta jonkin verran hitaasti. Lensin ensin suoraan ja onnistuin välttämään eteen tulevien vuorien huippuja.

Tein pikku hiljaa käännöksen palatakseni Honoluluun, samalle kiitoradalle, jolta olin lähtenytkin. Laskutelineet ja laskusiivekkeitä sitten ulos.

Kone oli tuntunut jonkin verran vaikeasti ohjailtavalta, ja se on tässä tapauksessa luonnollista.

En kuitenkaan etukäteen laskenut korkeutta tarpeeksi paljon. Siksi kiitoradalle palaaminen oli minulla nyt eräänlainen itsemurhahyökkäyksen tapainen, jollaisia olin periaatteessa jo aikaisemmin päättänyt olla harrastamatta. Olisi pitänyt vain tehdä normaali ylösveto ja yrittää laskua sitten uudestaan.

Laskeutuminen meni tietysti pipariksi, Lentokoneeni pompahteli ja kääntyili ja lopulta taisi sen runko tai jotain murtua.

Siinä virtuaaliset matkustajat olivat varmaan ihmeissään.

Vaikka kotilentosimulaattorilla lentäminen on oikeastaan peliä tai leikkiä, vaikka siinä on käytännönläheinen ja vakavakin puolensa, niin yritän jatkossa suhtautua lentämiseen sellaisella vakavammin. Jatkossa en hölmöile enää, vaikka näissä ei oma eikä matkustajien henki oikeasti olekaan kiinni itsestä.

Tom Kärnä
tämän blogin omistaja

4 kommenttia:

  1. Lennätkö lentosi ihan näköhavaintolentoina ilman autopilottia ja lentosuunnitelmaa vai operoitko ihan "in real life" tyyliin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No en ole oikein koulutettu hoitamaan ihan tosielämän sääntöjen mukaan lentämistäni. Kirjailija P varmaan jossain vaiheessa voi suostua haluamaan kouluttamaan minua ja tovereita näissä asioissa.

      FlightGear-simulaattorissa autopilotti on sentään vähän järkevämpi kuin GeoFS:ssä. P saa tulla mun kämpilleni sitten, kun kaikille sopii, näyttämään asioita. Taikka vaihtoehtoisesti herra H voi tuoda kannettavansa yhdistykseni paikalliseen toimipisteeseen. Nykyään omassa hallussani oleva kannettava tietokone ei ole aivan tarpeeksi tehokas pyörittämään edes GeoFS:ää. Toinen tietokoneeni on, mutta sitä on vaikea siirtää.

      Poista
  2. Joo, herra P suostuu jossain vaiheessa neuvomaan. Hän kyllä lentelee lähes pelkästään pikkukoneilla, mutta voidaan yhdessä opetella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Erinomaista. Mutta riippuu herra P:n aikatauluista, että pitääkö herra H:n raahata tietokoneensa kerholle.

      Poista