tiistai 16. heinäkuuta 2024

Kärnä: Lentelin pitkästä aikaa

Edellisen kerran olin lentänyt X-Plane 12 -simulaattorilla 27.5.2024. Tasan kuukautta myöhemmin olin kuitenkin vielä testaillut härpäkkeitäni ei-kaupallisilla lentosimulaattoreilla eli FlightGearilla ja GeoFS:llä.

Joka tapauksessa näin vähäistä lentämistä voisi jo pitää eräänlaisena syntinä.

Minulla on ollut viimeksi kuluneiden monen viikon aikana kyllä elämässäni muitakin stressitekijöitä, mutta luulen lentämiseni vähäisyyteen liittyvän eniten sen, että tulin ostaneeksi ja lopulta ottaneeksi käyttöön sivuperäsinpolkimet. Ne osaavat stressata!

Tänään 16.7. kuitenkin tartuin jälleen X-Plane 12:een. Päätin lentää päiväsaikaan Honolulun tienoilla Beechcraft Baron 58:lla.

Tärkeintä oli nyt edelleen saada aivot yhä paremmin mukautumaan sivuperäsinpolkimien käyttöön.

Ergonomisista syistä päätin sijoittaa oikealle puolelle lentoistuintani tuolin, jolle sijoittaisin lentoilotikkuni.


Kävi ilmi, että pienlentokoneella kiitoradalla kiihdyttäminen on minulle vaikea asia, kun reagoin sivuperäsinpolkimilla liian voimakkaasti. Onnistuin siitä huolimatta nousemaan rakkineella ilmaan melkein kunniallisesti.

Lähdin siis lennolle merenpuoleiselta kiitotieltä. Tein kierroksen meren yllä ja laskeuduin sitten samalle kiitotielle, jolta olin lähtenyt.

Lennossa en edes käyttänyt sivuperäsinpolkimia vaan ohjasin koneen suuntaa siivekkeillä.

Ja lopulta oli aika laskeutua. Pyörien kosketettua maata alkoi vielä pahempi härdelli sivuperäsimen kanssa. Ilmeisesti onnistuin sillä menolla tappamaan lentokoneen kummatkin moottorit.

Vaatii vielä kouluttautumista ja omaksumista tämä. Pitäisi vain oppia pois paniikkireagoinnista ennen pitkää.

Kai sitä voisi lennossakin käyttää sivuperäsintä. Sillä lailla aivot oppivat käyttämään sitä. Aikaisemmin olen sitä käyttänytkin "koulutuslennoillani".

Mutta tämä oli nyt vain lyhyt kokeiluistunto, kun olen laiminlyönyt rakasta harrastustani viime aikoina niin varsin kovasti.

Jossain vaiheessa voisin taas aloittaa, kun olen oppinut käyttämään noita, lentokoneen toiminnan syvemmän opiskelun Laminar Researchin lentokonekohtaisista ohjekirjasista. Ja jos jossain vaiheessa pienkoneella sivuperäsimen käyttäminen oikein minulta luonnistuu, niin opiskelukoneeni tulee olemaan sitten tämä Beechcraft Baron 58. Muussa tapauksessa aloitan homman jollain suuremmalla koneella.

Tom Kärnä
tämän blogin omistaja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti